Онлайн подготовка к TOEFL, IELTS, ACT & SAT онлайн

Схе­ма от­ве­та на TOEFL Speaking Question 2

Все, что нуж­но знать о вто­ром во­про­се, - в од­ной ста­тье

Схе­ма от­ве­та на TOEFL Speaking Question 2

Вто­рой во­прос в уст­ной ча­сти TOEFL на­зы­ва­ет­ся integrated speaking question. Это зна­чит, что в от­ве­те Вам необ­хо­ди­мо бу­дет ин­те­гри­ро­вать ин­фор­ма­цию из тек­ста и аудио­ма­те­ри­а­ла.

Сна­ча­ла Вы уви­ди­те на экране объ­яв­ле­ние, ко­то­рое от­ра­жа­ет ка­кое-ли­бо из­ме­не­ние в жиз­ни сту­ден­тов (пе­ре­нос за­ня­тий, ре­монт об­ще­жи­тия, по­вы­ше­ние сто­и­мо­сти обу­че­ния и т. п.). На­при­мер:

Sculpture Courses to Be Discontinued*
University administrators announced yesterday that the sculpture program, a division of the art department, will be eliminated. «The main reason is a lack of student interest,» reported one administrator. «Although the number of art students has increased, fewer and fewer art majors are taking sculpture classes.» Furthermore, the department’s only sculpture professor is retiring this year. «Given the art department’s limited budget,» the administrator explained, «it just doesn’t make sense to hire a new full-time professor to teach sculpture for only a handful of students.»

*при­мер взят из тре­ни­ро­воч­ных ма­те­ри­а­лов с офи­ци­аль­но­го сай­та ETS (TOEFL iBT Speaking Practice Sets)

Во вре­мя чте­ния по­ста­рай­тесь по­нять, в чем суть это­го из­ме­не­ния и по ка­ким при­чи­нам оно про­изой­дет (или про­изо­шло).

За­тем Вы услы­ши­те раз­го­вор двух сту­ден­тов на те­му дан­но­го объ­яв­ле­ния. Один из сту­ден­тов бу­дет ка­те­го­рич­но вы­ра­жать свое мне­ние — ли­бо за из­ме­не­ние, ли­бо про­тив него (ча­ще про­тив). Ва­ша за­да­ча — по­нять, ка­ко­го мне­ние это­го сту­ден­та и по ка­ким при­чи­нам он (или она) при­дер­жи­ва­ет­ся это­го мне­ния (при­чин обыч­но две). Ни­же при­ве­ден скрипт диа­ло­га:

Male student Everything alright?
Female student Yeah, I’m just upset about that article I showed you this morning …
Male student Why, what’s the big deal?
Female student Well, as an art major, I think it’s a big loss for the department. The university’s got it all wrong.
Male student What do you mean?
Female student Well, the low enrollment isn’t because art majors don’t want to take these classes. Problem is, who has time to take them when there are so many other requirements?
Male student I don’t understand.
Female student See, the classes they’re eliminating are all optional. The required courses are mostly painting and drawing, and they take up all our time. What we really need are different requirements—then art majors could take a better variety of classes … all the things we’re interested in.
Male student That makes sense. But, the thing about the professor …
Female student Well, that’s true. But still, they’re being drastic. If money’s the problem, they could hire a part-time professor! Or, most of the professors in the department have secondary fields …
Male student Really?
Female student Yeah! At least a few painting teachers are also great sculptors. I’m sure one of them could teach a class.

Итак, из диа­ло­га яс­но, что сту­дент­ка не со­глас­на с ре­ше­ни­ем уни­вер­си­те­та. Во-пер­вых, сту­ден­ты слиш­ком за­гру­же­ны на обя­за­тель­ных кур­сах, по­это­му про­сто не мо­гут по­се­щать кур­сы скульп­ту­ры. Во-вто­рых, уни­вер­си­тет мо­жет на­нять вне­штат­ных про­фес­со­ров, чтобы сни­зить из­держ­ки.

Те­перь пе­рей­дем непо­сред­ствен­но к во­про­су:

The woman expresses her opinion of the university’s plan. State her opinion and explain the reasons she gives for holding that opinion.

Схе­ма ти­пич­но­го от­ве­та на вто­рой во­прос в TOEFL speaking:

  • Обо­значь­те глав­ную мысль объ­яв­ле­ния, на­при­мер, According to the announcement, the university is going to close the sculpture program.
  • Ука­жи­те мне­ние сту­ден­та: The woman does not agree with the plan.
  • Объ­яс­ни­те, по ка­ким при­чи­нам сту­дент при­дер­жи­ва­ет­ся дан­но­го мне­ния.

На под­го­тов­ку Вам да­ет­ся 30 се­кунд, а на от­вет 60 се­кунд. Не за­бы­вай­те, что во вре­мя про­слу­ши­ва­ния аудио и под­го­тов­ки к от­ве­ту мож­но (и нуж­но!) де­лать по­мет­ки.

Ис­поль­зуя дан­ную схе­му, Вы успеш­но спра­ви­тесь со вто­рым во­про­сом в TOEFL speaking. Для прак­ти­ки это­го и дру­гих во­про­сов уст­ной ча­сти TOEFL за­пи­ши­тесь на бес­плат­ный проб­ный урок.