Схема ответа на TOEFL Speaking Question 2
Все, что нужно знать о втором вопросе, - в одной статье
Схема ответа на TOEFL Speaking Question 2
Второй вопрос в устной части TOEFL называется integrated speaking question. Это значит, что в ответе Вам необходимо будет интегрировать информацию из текста и аудиоматериала.
Сначала Вы увидите на экране объявление, которое отражает какое-либо изменение в жизни студентов (перенос занятий, ремонт общежития, повышение стоимости обучения
Sculpture Courses to Be Discontinued*
University administrators announced yesterday that the sculpture program, a division of the art department, will be eliminated. «The main reason is a lack of student interest,» reported one administrator. «Although the number of art students has increased, fewer and fewer art majors are taking sculpture classes.» Furthermore, the department’s only sculpture professor is retiring this year. «Given the art department’s limited budget,» the administrator explained, «it just doesn’t make sense to hire a new full-time professor to teach sculpture for only a handful of students.»
*пример взят из тренировочных материалов с официального сайта ETS (TOEFL iBT Speaking Practice Sets)
Во время чтения постарайтесь понять, в чем суть этого изменения и по каким причинам оно произойдет (или произошло).
Затем Вы услышите разговор двух студентов на тему данного объявления. Один из студентов будет категорично выражать свое мнение — либо за изменение, либо против него (чаще против). Ваша задача — понять, какого мнение этого студента и по каким причинам он (или она) придерживается этого мнения (причин обычно две). Ниже приведен скрипт диалога:
Male student Everything alright?
Female student Yeah, I’m just upset about that article I showed you this morning …
Male student Why, what’s the big deal?
Female student Well, as an art major, I think it’s a big loss for the department. The university’s got it all wrong.
Male student What do you mean?
Female student Well, the low enrollment isn’t because art majors don’t want to take these classes. Problem is, who has time to take them when there are so many other requirements?
Male student I don’t understand.
Female student See, the classes they’re eliminating are all optional. The required courses are mostly painting and drawing, and they take up all our time. What we really need are different requirements—then art majors could take a better variety of classes … all the things we’re interested in.
Male student That makes sense. But, the thing about the professor …
Female student Well, that’s true. But still, they’re being drastic. If money’s the problem, they could hire a part-time professor! Or, most of the professors in the department have secondary fields …
Male student Really?
Female student Yeah! At least a few painting teachers are also great sculptors. I’m sure one of them could teach a class.
Итак, из диалога ясно, что студентка не согласна с решением университета. Во-первых, студенты слишком загружены на обязательных курсах, поэтому просто не могут посещать курсы скульптуры. Во-вторых, университет может нанять внештатных профессоров, чтобы снизить издержки.
Теперь перейдем непосредственно к вопросу:
The woman expresses her opinion of the university’s plan. State her opinion and explain the reasons she gives for holding that opinion.
Схема типичного ответа на второй вопрос в TOEFL speaking:
- Обозначьте главную мысль объявления, например, According to the announcement, the university is going to close the sculpture program.
- Укажите мнение студента: The woman does not agree with the plan.
- Объясните, по каким причинам студент придерживается данного мнения.
На подготовку Вам дается 30 секунд, а на ответ 60 секунд. Не забывайте, что во время прослушивания аудио и подготовки к ответу можно (и нужно!) делать пометки.
Используя данную схему, Вы успешно справитесь со вторым вопросом в TOEFL speaking. Для практики этого и других вопросов устной части TOEFL запишитесь на бесплатный пробный урок.