Онлайн подготовка к TOEFL, IELTS, ACT & SAT онлайн

IELTS Writing 2: струк­ту­ра эс­се

Струк­ту­ра эс­се IELTS


Струк­ту­ра эс­се в IELTS обыч­но со­сто­ит из трех ос­нов­ных ча­стей: вве­де­ния (Introduction), ос­нов­ной ча­сти (Main Body) и за­клю­че­ния (Conclusion).

Вве­де­ние (Introduction) — пер­вый аб­зац эс­се, в ко­то­ром нуж­но пред­ста­вить те­му, опи­сать клю­че­вые ас­пек­ты и вы­ра­зить свое от­но­ше­ние к ней. Вве­де­ние долж­но быть крат­ким, ин­фор­ма­тив­ным и со­дер­жать те­зис, ко­то­рый бу­дет под­креп­лять­ся в ос­нов­ной ча­сти эс­се.

Ос­нов­ная часть (Main Body) — со­сто­ит из двух-трех аб­за­цев, в ко­то­рых ав­тор раз­ви­ва­ет те­зис, под­креп­ля­ет его до­ка­за­тель­ства­ми, фак­та­ми, при­ме­ра­ми и ар­гу­мен­та­ми. Каж­дый аб­зац дол­жен на­чи­нать­ся с тема­ти­че­ско­го пред­ло­же­ния (topic sentence), ко­то­рое чет­ко ука­зы­ва­ет на те­му аб­за­ца. Да­лее сле­ду­ет раз­ви­тие те­мы и при­ве­де­ние при­ме­ров, фак­тов, до­ка­за­тельств.

За­клю­че­ние (Conclusion) — по­след­ний аб­зац эс­се, в ко­то­ром ав­тор под­во­дит ито­ги и вы­ра­жа­ет свое окон­ча­тель­ное мне­ние на те­му. За­клю­че­ние долж­но быть крат­ким, но со­дер­жа­тель­ным, по­вто­рить клю­че­вые ас­пек­ты эс­се и под­твер­дить те­зис. Не сто­ит вво­дить но­вые идеи в за­клю­че­нии, толь­ко под­ве­сти ито­ги и оста­вить впе­чат­ле­ние у чи­та­те­ля.

Важ­но так­же уде­лить вни­ма­ние язы­ку и лек­си­ке. В эс­се нуж­но ис­поль­зо­вать фор­маль­ный язык, из­бе­гать слен­га, аб­бре­ви­а­тур и пе­ре­ска­за во­про­сов из за­да­ния. Сле­ду­ет ис­поль­зо­вать раз­но­об­раз­ную лек­си­ку, из­бе­гать по­вто­ров и ис­поль­зо­вать си­но­ни­мы. Так­же нуж­но сле­дить за грам­ма­ти­кой и пунк­ту­а­ци­ей.

При­мер за­да­ния:

In many countries, plastic bags are one of the main sources of pollution, causing significant harm to the environment and wildlife. Some people think that governments should ban the use of plastic bags altogether, while others believe that individuals should take more responsibility for reducing their usage. Discuss both views and give your own opinion.

Раз­бор струк­ту­ры от­ве­та:

Па­ра­граф 1: Вве­де­ние: Plastic bags are a major contributor to environmental pollution in many countries, causing harm to wildlife and ecosystems (обо­зна­чи­ли те­му, пе­ре­фра­зи­ро­вав пер­вое пред­ло­же­ние за­да­ния)
While some individuals believe that governments should be responsible for banning the use of plastic bags, others argue that individuals should take more responsibility for reducing their usage (пе­ре­фра­зи­ро­ва­ли вто­рое пред­ло­же­ние за­да­ния).
In this essay, I will explore both views and provide my opinion on the matter (те­зис: обо­зна­чи­ли цель эс­се).

Па­ра­граф 2: discussing view 1. On the one hand, those who support a government-led approach to banning plastic bags argue that this is the most effective way to reduce usage (topic sentence 1: обо­зна­чи­ли первую точ­ку зре­ния)
Governments have the power to impose regulations that can limit the production, distribution, and sale of plastic bags.
(ука­за­ли при­чи­ну 1)
In countries where plastic bags have been banned, such as Bangladesh, significant reductions in plastic pollution have been observed.
(при­ве­ли при­мер, под­дер­жи­ва­ю­щий при­чи­ну 1)
(Furthermore, a government-led approach can help to create awareness of the negative impacts of plastic bags on the environment and encourage individuals to change their habits.
(ука­за­ли при­чи­ну 2. Мож­но так же под­кре­пить ее при­ме­ром и за­кон­чить па­ра­граф вы­во­дом).

Па­ра­граф 2: discussing view 2. On the other hand, proponents of individual responsibility argue that individuals should be responsible for reducing their usage of plastic bags. (topic sentence 2: обо­зна­чи­ли вто­рую точ­ку зре­ния)
This can be achieved through education campaigns, incentives, and by creating alternatives to plastic bags, such as reusable bags.
Individuals can make conscious decisions to reduce their usage of plastic bags by choosing to use cloth bags or baskets instead.
((ука­за­ли при­чи­ну 1)
This can lead to a significant reduction in the use of plastic bags and help to reduce pollution.
(ука­за­ли на след­ствие при­чи­ны 1)

Па­ра­граф 4: opinion + conclusion In my opinion, both approaches are important in addressing the issue of plastic bag pollution.
(topic sentence: обо­зна­чи­ли свое мне­ние)
While a government-led approach can be effective in implementing regulations and creating awareness, individuals can also make a significant impact by making conscious choices to reduce their usage of plastic bags.
(объ­яс­ни­ли. Мож­но раз­вить эту часть, на­при­мер,за счет при­ме­ров)
Therefore, it is important that both individuals and governments take responsibility for reducing plastic bag usage and promoting sustainable alternatives.
(пе­ре­фра­зи­ро­ва­ли свою точ­ку зре­ния)